Sep 30, 2020

Histry of Mahatma Gandhi in Hindi & English

 हेलो दोस्तो

आज में आप लोगो के लिए एक ऐसी टॉपिक लेकर आया हूं जिसे आप लोगो को जानना बेहद जरूरी है जो हमेशा के लिए है वो है हमारा बापू जी।

टोपिक महात्मा गांधी


जन्म : 2 अक्टूबर, 1869, पोरबंदर, काठियावाड़ एजेंसी (अब गुजरात)

मृत्यु : 30 जनवरी 1948, दिल्ली

कार्य/उपलब्धियां: सतंत्रता आन्दोलन में सबसे महत्वपूर्ण भूमिका निभाई

महात्मा गांधी के नाम से मशहूर मोहनदास करमचंद गांधी भारतीय स्वतंत्रता आंदोलन के एक प्रमुख राजनैतिक नेता थे। सत्याग्रह और अहिंसा के सिद्धान्तो पर चलकर उन्होंने भारत को आजादी दिलाने में महत्वपूर्ण भूमिका निभाई। उनके इन सिद्धांतों ने पूरी दुनिया में लोगों को नागरिक अधिकारों एवं स्वतन्त्रता आन्दोलन के लिये प्रेरित किया। उन्हें भारत का राष्ट्रपिता भी कहा जाता है। सुभाष चन्द्र बोस ने वर्ष 1944 में रंगून रेडियो से गान्धी जी के नाम जारी प्रसारण में उन्हें ‘राष्ट्रपिता’ कहकर सम्बोधित किया था।

महात्मा गाँधी समुच्च मानव जाति के लिए मिशाल हैं। उन्होंने हर परिस्थिति में अहिंसा और सत्य का पालन किया और लोगों से भी इनका पालन करने के लिये कहा। उन्होंने अपना जीवन सदाचार में गुजारा। वह सदैव परम्परागत भारतीय पोशाक धोती व सूत से बनी शाल पहनते थे। सदैव शाकाहारी भोजन खाने वाले इस महापुरुष ने आत्मशुद्धि के लिये कई बार लम्बे उपवास भी रक्खे।

सन 1915 में भारत वापस आने से पहले गान्धी ने एक प्रवासी वकील के रूप में दक्षिण अफ्रीका में भारतीय समुदाय के लोगों के नागरिक अधिकारों के लिये संघर्ष किया। भारत आकर उन्होंने समूचे देश का भ्रमण किया और किसानों, मजदूरों और श्रमिकों को भारी भूमि कर और भेदभाव के विरुद्ध संघर्ष करने के लिये एकजुट किया। सन 1921 में उन्होंने भारतीय राष्ट्रीय कांग्रेस की बागडोर संभाली और अपने कार्यों से देश के राजनैतिक, सामाजिक और आर्थिक परिदृश्य को प्रभावित किया। उन्होंने सन 1930 में नमक सत्याग्रह और इसके बाद 1942 में ‘भारत छोड़ो’ आन्दोलन से खासी प्रसिद्धि प्राप्त की। भारत के स्वतंत्रता संघर्ष के दौरान कई मौकों पर गाँधी जी कई वर्षों तक उन्हें जेल में भी रहे।

प्रारंभिक जीवन

मोहनदास करमचन्द गान्धी का जन्म भारत में गुजरात के एक तटीय शहर पोरबंदर में 2 अक्टूबर सन् 1869 को हुआ था। उनके पिता करमचन्द गान्धी ब्रिटिश राज के समय काठियावाड़ की एक छोटी सी रियासत (पोरबंदर) के दीवान थे। मोहनदास की माता पुतलीबाई परनामी वैश्य समुदाय से ताल्लुक रखती थीं और अत्यधिक धार्मिक प्रवित्ति की थीं जिसका प्रभाव युवा मोहनदास पड़ा और इन्ही मूल्यों ने आगे चलकर उनके जीवन में महत्वपूर्ण भूमिका निभायी। वह नियमित रूप से व्रत रखती थीं और परिवार में किसी के बीमार पड़ने पर उसकी सेवा सुश्रुषा में दिन-रात एक कर देती थीं। इस प्रकार मोहनदास ने स्वाभाविक रूप से अहिंसा, शाकाहार, आत्मशुद्धि के लिए व्रत और विभिन्न धर्मों और पंथों को मानने वालों के बीच परस्पर सहिष्णुता को अपनाया।

सन 1883 में साढे 13 साल की उम्र में ही उनका विवाह 14 साल की कस्तूरबा से करा दिया गया। जब मोहनदास 15 वर्ष के थे तब इनकी पहली सन्तान ने जन्म लिया लेकिन वह केवल कुछ दिन ही जीवित रही। उनके पिता करमचन्द गाँधी भी इसी साल (1885) में चल बसे। बाद में मोहनदास और कस्तूरबा के चार सन्तान हुईं – हरीलाल गान्धी (1888), मणिलाल गान्धी (1892), रामदास गान्धी (1897) और देवदास गांधी (1900)।

उनकी मिडिल स्कूल की शिक्षा पोरबंदर में और हाई स्कूल की शिक्षा राजकोट में हुई। शैक्षणिक स्तर पर मोहनदास एक औसत छात्र ही रहे। सन 1887 में उन्होंने मैट्रिक की परीक्षा अहमदाबाद से उत्तीर्ण की। इसके बाद मोहनदास ने भावनगर के शामलदास कॉलेज में दाखिला लिया पर ख़राब स्वास्थ्य और गृह वियोग के कारण वह अप्रसन्न ही रहे और कॉलेज छोड़कर पोरबंदर वापस चले गए।

विदेश में शिक्षा और वकालत

मोहनदास अपने परिवार में सबसे ज्यादा पढ़े-लिखे थे इसलिए उनके परिवार वाले ऐसा मानते थे कि वह अपने पिता और चाचा का उत्तराधिकारी (दीवान) बन सकते थे। उनके एक परिवारक मित्र मावजी दवे ने ऐसी सलाह दी कि एक बार मोहनदास लन्दन से बैरिस्टर बन जाएँ तो उनको आसानी से दीवान की पदवी मिल सकती थी। उनकी माता पुतलीबाई और परिवार के अन्य सदस्यों ने उनके विदेश जाने के विचार का विरोध किया पर मोहनदास के आस्वासन पर राज़ी हो गए। वर्ष 1888 में मोहनदास यूनिवर्सिटी कॉलेज लन्दन में कानून की पढाई करने और बैरिस्टर बनने के लिये इंग्लैंड चले गये। अपने माँ को दिए गए वचन के अनुसार ही उन्होंने लन्दन में अपना वक़्त गुजारा। वहां उन्हें शाकाहारी खाने से सम्बंधित बहुत कठिनाई हुई और शुरूआती दिनो में कई बार भूखे ही रहना पड़ता था। धीरे-धीरे उन्होंने शाकाहारी भोजन वाले रेस्टोरेंट्स के बारे में पता लगा लिया। इसके बाद उन्होंने ‘वेजीटेरियन सोसाइटी’ की सदस्यता भी ग्रहण कर ली। इस सोसाइटी के कुछ सदस्य थियोसोफिकल सोसाइटी के सदस्य भी थे और उन्होंने मोहनदास को गीता पढने का सुझाव दिया।

जून 1891 में गाँधी भारत लौट गए और वहां जाकर उन्हें अपनी मां के मौत के बारे में पता चला। उन्होंने बॉम्बे में वकालत की शुरुआत की पर उन्हें कोई खास सफलता नहीं मिली। इसके बाद वो राजकोट चले गए जहाँ उन्होंने जरूरतमन्दों के लिये मुकदमे की अर्जियाँ लिखने का कार्य शुरू कर दिया परन्तु कुछ समय बाद उन्हें यह काम भी छोड़ना पड़ा।

आख़िरकार सन् 1893 में एक भारतीय फर्म से नेटल (दक्षिण अफ्रीका) में एक वर्ष के करार पर वकालत का कार्य स्वीकार कर लिया।

गाँधी जी दक्षिण अफ्रीका में (1893-1914)

गाँधी 24 साल की उम्र में दक्षिण अफ्रीका पहुंचे। वह प्रिटोरिया स्थित कुछ भारतीय व्यापारियों के न्यायिक सलाहकार के तौर पर वहां गए थे। उन्होंने अपने जीवन के 21 साल दक्षिण अफ्रीका में बिताये जहाँ उनके राजनैतिक विचार और नेतृत्व कौशल का विकास हुआ। दक्षिण अफ्रीका में उनको गंभीर नस्ली भेदभाव का सामना करना पड़ा। एक बार ट्रेन में प्रथम श्रेणी कोच की वैध टिकट होने के बाद तीसरी श्रेणी के डिब्बे में जाने से इन्कार करने के कारण उन्हें ट्रेन से बाहर फेंक दिया गया। ये सारी घटनाएँ उनके के जीवन में महत्वपूर्ण मोड़ बन गईं और मौजूदा सामाजिक और राजनैतिक अन्याय के प्रति जागरुकता का कारण बनीं। दक्षिण अफ्रीका में भारतीयों पर हो रहे अन्याय को देखते हुए उनके मन में ब्रिटिश साम्राज्य के अन्तर्गत भारतियों के सम्मान तथा स्वयं अपनी पहचान से सम्बंधित प्रश्न उठने लगे।

दक्षिण अफ्रीका में गाँधी जी ने भारतियों को अपने राजनैतिक और सामाजिक अधिकारों के लिए संघर्ष करने के लिए प्रेरित किया। उन्होंने भारतियों की नागरिकता सम्बंधित मुद्दे को भी दक्षिण अफ़्रीकी सरकार के सामने उठाया और सन 1906 के ज़ुलु युद्ध में भारतीयों को भर्ती करने के लिए ब्रिटिश अधिकारियों को सक्रिय रूप से प्रेरित किया। गाँधी के अनुसार अपनी नागरिकता के दावों को कानूनी जामा पहनाने के लिए भारतीयों को ब्रिटिश युद्ध प्रयासों में सहयोग देना चाहिए।

भारतीय स्वतंत्रता संग्राम का संघर्ष (1916-1945)

वर्ष 1914 में गांधी दक्षिण अफ्रीका से भारत वापस लौट आये। इस समय तक गांधी एक राष्ट्रवादी नेता और संयोजक के रूप में प्रतिष्ठित हो चुके थे। वह उदारवादी कांग्रेस नेता गोपाल कृष्ण गोखले के कहने पर भारत आये थे और शुरूआती दौर में गाँधी के विचार बहुत हद तक गोखले के विचारों से प्रभावित थे। प्रारंभ में गाँधी ने देश के विभिन्न भागों का दौरा किया और राजनैतिक, आर्थिक और सामाजिक मुद्दों को समझने की कोशिश की।

चम्पारण और खेड़ा सत्याग्रह

बिहार के चम्पारण और गुजरात के खेड़ा में हुए आंदोलनों ने गाँधी को भारत में पहली राजनैतिक सफलता दिलाई। चंपारण में ब्रिटिश ज़मींदार किसानों को खाद्य फसलों की बजाए नील की खेती करने के लिए मजबूर करते थे और सस्ते मूल्य पर फसल खरीदते थे जिससे किसानों की स्थिति बदतर होती जा रही थी। इस कारण वे अत्यधिक गरीबी से घिर गए। एक विनाशकारी अकाल के बाद अंग्रेजी सरकार ने दमनकारी कर लगा दिए जिनका बोझ दिन प्रतिदिन बढता ही गया। कुल मिलाकर स्थिति बहुत निराशाजनक थी। गांधीजी ने गांधी जी ने जमींदारों के खिलाफ़ विरोध प्रदर्शन और हड़तालों का नेतृत्व किया जिसके बाद गरीब और किसानों की मांगों को माना गया।

सन 1918 में गुजरात स्थित खेड़ा बाढ़ और सूखे की चपेट में आ गया था जिसके कारण किसान और गरीबों की स्थिति बद्तर हो गयी और लोग कर माफ़ी की मांग करने लगे। खेड़ा में गाँधी जी के मार्गदर्शन में सरदार पटेल ने अंग्रेजों के साथ इस समस्या पर विचार विमर्श के लिए किसानों का नेतृत्व किया। इसके बाद अंग्रेजों ने राजस्व संग्रहण से मुक्ति देकर सभी कैदियों को रिहा कर दिया। इस प्रकार चंपारण और खेड़ा के बाद गांधी की ख्याति देश भर में फैल गई और वह स्वतंत्रता आन्दोलन के एक महत्वपूर्ण नेता बनकर उभरे।

खिलाफत आन्दोलन

कांग्रेस के अन्दर और मुस्लिमों के बीच अपनी लोकप्रियता बढ़ाने का मौका गाँधी जी को खिलाफत आन्दोलन के जरिये मिला। खिलाफत एक विश्वव्यापी आन्दोलन था जिसके द्वारा खलीफा के गिरते प्रभुत्व का विरोध सारी दुनिया के मुसलमानों द्वारा किया जा रहा था। प्रथम विश्व युद्ध में पराजित होने के बाद ओटोमन साम्राज्य विखंडित कर दिया गया था जिसके कारण मुसलमानों को अपने धर्म और धार्मिक स्थलों के सुरक्षा को लेकर चिंता बनी हुई थी। भारत में खिलाफत का नेतृत्व ‘आल इंडिया मुस्लिम कांफ्रेंस’ द्वारा किया जा रहा था। धीरे-धीरे गाँधी इसके मुख्य प्रवक्ता बन गए। भारतीय मुसलमानों के साथ एकजुटता व्यक्त करने के लिए उन्होंने अंग्रेजों द्वारा दिए सम्मान और मैडल वापस कर दिया। इसके बाद गाँधी न सिर्फ कांग्रेस बल्कि देश के एकमात्र ऐसे नेता बन गए जिसका प्रभाव विभिन्न समुदायों के लोगों पर था।

असहयोग आन्दोलन

गाँधी जी का मानना था की भारत में अंग्रेजी हुकुमत भारतियों के सहयोग से ही संभव हो पाई थी और अगर हम सब मिलकर अंग्रेजों के खिलाफ हर बात पर असहयोग करें तो आजादी संभव है। गाँधी जी की बढती लोकप्रियता ने उन्हें कांग्रेस का सबसे बड़ा नेता बना दिया था और अब वह इस स्थिति में थे कि अंग्रेजों के विरुद्ध असहयोग, अहिंसा तथा शांतिपूर्ण प्रतिकार जैसे अस्त्रों का प्रयोग कर सकें। इसी बीच जलियावांला नरसंहार ने देश को भारी आघात पहुंचाया जिससे जनता में क्रोध और हिंसा की ज्वाला भड़क उठी थी।

गांधी जी ने स्वदेशी नीति का आह्वान किया जिसमें विदेशी वस्तुओं विशेषकर अंग्रेजी वस्तुओं का बहिष्कार करना था। उनका कहना था कि सभी भारतीय अंग्रेजों द्वारा बनाए वस्त्रों की अपेक्षा हमारे अपने लोगों द्वारा हाथ से बनाई गई खादी पहनें। उन्होंने पुरूषों और महिलाओं को प्रतिदिन सूत कातने के लिए कहा। इसके अलावा महात्मा गाँधी ने ब्रिटेन की शैक्षिक संस्थाओं और अदालतों का बहिष्कार, सरकारी नौकरियों को छोड़ने तथा अंग्रेजी सरकार से मिले तमगों और सम्मान को वापस लौटाने का भी अनुरोध किया।

असहयोग आन्दोलन को अपार सफलता मिल रही थी जिससे समाज के सभी वर्गों में जोश और भागीदारी बढ गई लेकिन फरवरी 1922 में इसका अंत चौरी-चौरा कांड के साथ हो गया। इस हिंसक घटना के बाद गांधी जी ने असहयोग आंदोलन को वापस ले लिया। उन्हें गिरफ्तार कर राजद्रोह का मुकदमा चलाया गया जिसमें उन्हें छह साल कैद की सजा सुनाई गयी। ख़राब स्वास्थ्य के चलते उन्हें फरवरी 1924 में सरकार ने रिहा कर दिया।

स्वराज और नमक सत्याग्रह

असहयोग आन्दोलन के दौरान गिरफ़्तारी के बाद गांधी जी फरवरी 1924 में रिहा हुए और सन 1928 तक सक्रिय राजनीति से दूर ही रहे। इस दौरान वह स्वराज पार्टी और कांग्रेस के बीच मनमुटाव को कम करने में लगे रहे और इसके अतिरिक्त अस्पृश्यता, शराब, अज्ञानता और गरीबी के खिलाफ भी लड़ते रहे।

इसी समय अंग्रेजी सरकार ने सर जॉन साइमन के नेतृत्व में भारत के लिए एक नया संवेधानिक सुधार आयोग बनाया पर उसका एक भी सदस्य भारतीय नहीं था जिसके कारण भारतीय राजनैतिक दलों ने इसका बहिष्कार किया। इसके पश्चात दिसम्बर 1928 के कलकत्ता अधिवेशन में गांधी जी ने अंग्रेजी हुकुमत को भारतीय साम्राज्य को सत्ता प्रदान करने के लिए कहा और ऐसा न करने पर देश की आजादी के लिए असहयोग आंदोलन का सामना करने के लिए तैयार रहने के लिए भी कहा। अंग्रेजों द्वारा कोई जवाब नहीं मिलने पर 31 दिसम्बर 1929 को लाहौर में भारत का झंडा फहराया गया और कांग्रेस ने 26 जनवरी 1930 का दिन भारतीय स्वतंत्रता दिवस के रूप में मनाया। इसके पश्चात गांधी जी ने सरकार द्वारा नमक पर कर लगाए जाने के विरोध में नमक सत्याग्रह चलाया जिसके अंतर्गत उन्होंने 12 मार्च से 6 अप्रेल तक अहमदाबाद से दांडी, गुजरात, तक लगभग 388 किलोमीटर की यात्रा की। इस यात्रा का उद्देश्य स्वयं नमक उत्पन्न करना था। इस यात्रा में हजारों की संख्या में भारतीयों ने भाग लिया और अंग्रेजी सरकार को विचलित करने में सफल रहे। इस दौरान सरकार ने लगभग 60 हज़ार से अधिक लोगों को गिरफ्तार कर जेल भेजा।

इसके बाद लार्ड इरविन के प्रतिनिधित्व वाली सरकार ने गांधी जी के साथ विचार-विमर्श करने का निर्णय लिया जिसके फलस्वरूप गांधी-इरविन संधि पर मार्च 1931 में हस्ताक्षर हुए। गांधी-इरविन संधि के तहत ब्रिटिश सरकार ने सभी राजनैतिक कैदियों को रिहा करने के लिए सहमति दे दी। इस समझौते के परिणामस्वरूप गांधी कांग्रेस के एकमात्र प्रतिनिधि के रूप में लंदन में आयोजित गोलमेज सम्मेलन में भाग लिया परन्तु यह सम्मेलन कांग्रेस और दूसरे राष्ट्रवादियों के लिए घोर निराशाजनक रहा। इसके बाद गांधी फिर से गिरफ्तार कर लिए गए और सरकार ने राष्ट्रवादी आन्दोलन को कुचलने की कोशिश की।

1934 में गांधी ने कांग्रेस की सदस्यता से इस्तीफ़ा दे दिया। उन्होंने राजनीतिक गतिविधियों के स्थान पर अब ‘रचनात्मक कार्यक्रमों’ के माध्यम से ‘सबसे निचले स्तर से’ राष्ट्र के निर्माण पर अपना ध्यान लगाया। उन्होंने ग्रामीण भारत को शिक्षित करने, छुआछूत के ख़िलाफ़ आन्दोलन जारी रखने, कताई, बुनाई और अन्य कुटीर उद्योगों को बढ़ावा देने और लोगों की आवश्यकताओं के अनुकूल शिक्षा प्रणाली बनाने का काम शुरू किया।

हरिजन आंदोलन

दलित नेता बी आर अम्बेडकर की कोशिशों के परिणामस्वरूप अँगरेज़ सरकार ने अछूतों के लिए एक नए संविधान के अंतर्गत पृथक निर्वाचन मंजूर कर दिया था। येरवडा जेल में बंद गांधीजी ने इसके विरोध में सितंबर 1932 में छ: दिन का उपवास किया और सरकार को एक समान व्यवस्था (पूना पैक्ट) अपनाने पर मजबूर किया। अछूतों के जीवन को सुधारने के लिए गांधी जी द्वारा चलाए गए अभियान की यह शुरूआत थी। 8 मई 1933 को गांधी जी ने आत्म-शुद्धि के लिए 21 दिन का उपवास किया और हरिजन आंदोलन को आगे बढ़ाने के लिए एक-वर्षीय अभियान की शुरुआत की। अमबेडकर जैसे दलित नेता इस आन्दोलन से प्रसन्न नहीं थे और गांधी जी द्वारा दलितों के लिए हरिजन शब्द का उपयोग करने की निंदा की।

द्वितीय विश्व युद्ध और ‘भारत छोड़ो आन्दोलन’

द्वितीय विश्व युद्ध के आरंभ में गांधी जी अंग्रेजों को ‘अहिंसात्मक नैतिक सहयोग’ देने के पक्षधर थे परन्तु कांग्रेस के बहुत से नेता इस बात से नाखुश थे कि जनता के प्रतिनिधियों के परामर्श लिए बिना ही सरकार ने देश को युद्ध में झोंक दिया था। गांधी ने घोषणा की कि एक तरफ भारत को आजादी देने से इंकार किया जा रहा था और दूसरी तरफ लोकतांत्रिक शक्तियों की जीत के लिए भारत को युद्ध में शामिल किया जा रहा था। जैसे-जैसे युद्ध बढता गया गांधी जी और कांग्रेस ने ‘भारत छोड़ो” आन्दोलन की मांग को तीव्र कर दिया।

‘भारत छोड़ो’ स्वतंत्रता आन्दोलन के संघर्ष का सर्वाधिक शक्तिशाली आंदोलन बन गया जिसमें व्यापक हिंसा और गिरफ्तारी हुई। इस संघर्ष में हजारों की संख्या में स्वतंत्रता सेनानी या तो मारे गए या घायल हो गए और हजारों गिरफ्तार भी कर लिए गए। गांधी जी ने यह स्पष्ट कर दिया था कि वह ब्रिटिश युद्ध प्रयासों को समर्थन तब तक नहीं देंगे जब तक भारत को तत्काल आजादी न दे दी जाए। उन्होंने यह भी कह दिया था कि व्यक्तिगत हिंसा के बावजूद यह आन्दोलन बन्द नहीं होगा। उनका मानना था की देश में व्याप्त सरकारी अराजकता असली अराजकता से भी खतरनाक है। गाँधी जी ने सभी कांग्रेसियों और भारतीयों को अहिंसा के साथ करो या मरो (डू ऑर डाय) के साथ अनुशासन बनाए रखने को कहा।

जैसा कि सबको अनुमान था अंग्रेजी सरकार ने गांधी जी और कांग्रेस कार्यकारणी समिति के सभी सदस्यों को मुबंई में 9 अगस्त 1942 को गिरफ्तार कर लिया और गांधी जी को पुणे के आंगा खां महल ले जाया गया जहाँ उन्हें दो साल तक बंदी बनाकर रखा गया। इसी दौरान उनकी पत्नी कस्तूरबा गांधी का देहांत बाद 22 फरवरी 1944 को हो गया और कुछ समय बाद गांधी जी भी मलेरिया से पीड़ित हो गए। अंग्रेज़ उन्हें इस हालत में जेल में नहीं छोड़ सकते थे इसलिए जरूरी उपचार के लिए 6 मई 1944 को उन्हें रिहा कर दिया गया। आशिंक सफलता के बावजूद भारत छोड़ो आंदोलन ने भारत को संगठित कर दिया और द्वितीय विश्व युद्ध के अंत तक ब्रिटिश सरकार ने स्पष्ट संकेत दे दिया था की जल्द ही सत्ता भारतीयों के हाँथ सौंप दी जाएगी। गांधी जी ने भारत छोड़ो आंदोलन समाप्त कर दिया और सरकार ने लगभग 1 लाख राजनैतिक कैदियों को रिहा कर दिया।

देश का विभाजन और आजादी

जैसा कि पहले कहा जा चुका है, द्वितीय विश्व युद्ध के समाप्त होते-होते ब्रिटिश सरकार ने देश को आज़ाद करने का संकेत दे दिया था। भारत की आजादी के आन्दोलन के साथ-साथ, जिन्ना के नेतृत्व में एक ‘अलग मुसलमान बाहुल्य देश’ (पाकिस्तान) की भी मांग तीव्र हो गयी थी और 40 के दशक में इन ताकतों ने एक अलग राष्ट्र ‘पाकिस्तान’ की मांग को वास्तविकता में बदल दिया था। गाँधी जी देश का बंटवारा नहीं चाहते थे क्योंकि यह उनके धार्मिक एकता के सिद्धांत से बिलकुल अलग था पर ऐसा हो न पाया और अंग्रेजों ने देश को दो टुकड़ों – भारत और पाकिस्तान – में विभाजित कर दिया।

गाँधी जी की हत्या

30 जनवरी 1948 को राष्ट्रपिता महात्मा गाँधी की दिल्ली के ‘बिरला हाउस’ में शाम 5:17 पर हत्या कर दी गयी। गाँधी जी एक प्रार्थना सभा को संबोधित करने जा रहे थे जब उनके हत्यारे नाथूराम गोडसे ने उबके सीने में 3 गोलियां दाग दी। ऐसे माना जाता है की ‘हे राम’ उनके मुख से निकले अंतिम शब्द थे। नाथूराम गोडसे और उसके सहयोगी पर मुकदमा चलाया गया और 1949 में उन्हें मौत की सजा सुनाई गयी।

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English
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Hello, friends
Today, I have brought such a topic for people, which is very important for you to know that what is forever is our father.
Topic Mahatma Gandhi
Born: October 2, 1869, Porbandar, Kathiawar Agency (now Gujarat)
Death: 30 January 1948, Delhi
Functions / Achievements: Played the most important role in the freedom movement
Mohandas Karamchand Gandhi, popularly known as Mahatma Gandhi, was a prominent political leader of the Indian independence movement. Following the principles of Satyagraha and non-violence, he played an important role in providing independence to India. These principles of his inspired people all over the world for civil rights and freedom movement. He is also called the Father of the Nation. Subhash Chandra Bose had addressed him as 'Father of the Nation' in the broadcast released in the name of Gandhiji in the year 1944 from Rangoon Radio.
The Gandhi is a mishra for the entire human race. He followed non-violence and truth in every situation and asked people to follow them. He lived his life in virtue. He always wore traditional Indian dress dhoti and cotton shawl. This great man, who always eats vegetarian food, also kept a long fast for self-purification.
Before returning to India in 1915, Gandhi fought for the civil rights of the people of the Indian community in South Africa as a migrant lawyer. Coming to India, he visited the entire country and united the farmers, laborers and workers to fight against heavy land tax and discrimination. In 1921, he took over the reins of the Indian National Congress and his actions influenced the political, social and economic landscape of the country. He gained considerable fame with the Salt Satyagraha in 1930 and the 'Quit India' movement in 1942. During the independence struggle of India, Gandhi ji also remained in jail for many years on several occasions.
early life
Mohandas Karamchand Gandhi was born on 2 October 1869 in Porbandar, a coastal city of Gujarat in India. His father Karamchand Gandhi was a Diwan of a small princely state (Porbandar) of Kathiawar during the British Raj. Mohandas's mother Putlibai Parnami belonged to the Vaishya community and was highly religious in nature, influenced by young Mohandas and these values ​​later played an important role in her life. She used to keep a fast and if she fell ill in the family, she would do her service day and night in Sushrusha. Thus Mohandas naturally adopted non-violence, vegetarianism, fasting for self-purification and mutual tolerance among those who believe in different religions and creeds.
In 1883, at the age of 13 and half, he was married to 14-year-old Kasturba. When Mohandas was 15, his first child was born, but she lived only a few days. His father Karamchand Gandhi also passed away in the same year (1885). Later Mohandas and Kasturba had four children - Harilal Gandhi (1888), Manilal Gandhi (1892), Ramdas Gandhi (1897) and Devdas Gandhi (1900).
He did his middle school education in Porbandar and high school education in Rajkot. Mohandas remained an average student at the academic level. In 1887, he passed the matriculation examination from Ahmedabad. After this Mohandas enrolled in Shamaldas College in Bhavnagar but due to poor health and home disconnection he remained unhappy and left college and went back to Porbandar.
Education and Advocacy Abroad
Mohandas was the most educated in his family, so his family believed that he could become the heir (Diwan) of his father and uncle. One of his family friends Mavji Dave advised that once Mohandas became a barrister from London, he could easily get the title of Diwan. His mother Putlibai and other family members opposed the idea of ​​going abroad but agreed to Mohandas's assurance. In the year 1888, Mohandas University College went to England to study law and become a barrister in London. According to the promise given to his mother, he spent his time in London. There they had a lot of difficulty related to eating vegetarian and had to stay hungry many times during the initial days. Gradually, they found out about restaurants with vegetarian food. After this, he also joined the membership of the Vegetarian Society. Some members of this Society were also members of the Theosophical Society and suggested Mohandas to read the Gita.
In June 1891, Gandhi returned to India and after going there he came to know about his mother's death. He started advocating in Bombay but did not achieve much success. After this he went to Rajkot where he started writing the applications for the cases for the needy but after some time he had to leave this job too.
Finally, in 1893, an Indian firm accepted the work of advocacy on a one-year contract with Natal (South Africa).
Gandhiji in South Africa (1893–1914)
Gandhi reached South Africa at the age of 24. He went there as a judicial advisor to some Indian businessmen based in Pretoria. He spent 21 years of his life in South Africa where his political ideas and leadership skills developed. They faced severe racial discrimination in South Africa. Once the first class coach on the train had a valid ticket, he was thrown out of the train for refusing to enter the third class compartment. All these events became a turning point in his life and led to awareness of the current social and political injustice. In view of the injustice being done to the Indians in South Africa, questions related to the honor of Indians and their own identity began to arise under the British Empire.
In South Africa, Gandhiji inspired Indians to fight for their political and social rights. He also raised the issue of citizenship of Indians to the South African government and actively inspired the British authorities to recruit Indians in the Zulu War of 1906. According to Gandhi, in order to make his citizenship claims legal, Indians should cooperate in the British war effort.
The struggle of Indian independence struggle (1916–1945)
Gandhi returned to India from South Africa in 1914. By this time Gandhi had become distinguished as a nationalist leader and convenor. He came to India at the behest of moderate Congress leader Gopal Krishna Gokhale and in the initial stages Gandhi's thoughts were influenced to a great extent by Gokhale's ideas. Initially Gandhi visited various parts of the country and tried to understand political, economic and social issues.
Champaran and Kheda Satyagraha
The movements in Champaran in Bihar and Kheda in Gujarat gave Gandhi the first political success in India. The British zamindars in Champaran forced the farmers to cultivate indigo instead of food crops and buy crops at cheaper prices, which worsened the situation of the farmers. Due to this they were surrounded by extreme poverty. After a devastating famine, the British government imposed repressive taxes, whose burden increased day by day. Overall the situation was very disappointing. Gandhiji led protests and strikes against the landlords after which the demands of the poor and the farmers were accepted.
In 1918, Kheda in Gujarat was hit by floods and drought, due to which the situation of farmers and poor changed and people started demanding tax apologies. In Kheda, under the guidance of Gandhiji, Sardar Patel led the farmers to discuss this problem with the British. After this, the British released all the prisoners by releasing revenue collection. Thus, after Champaran and Kheda, Gandhi's fame spread throughout the country and he emerged as an important leader of the freedom movement.
Khilafat Movement
Gandhiji got the opportunity to increase his popularity within the Congress and among the Muslims through the Khilafat Movement. The Khilafat was a worldwide movement by which the declining dominance of the Caliphate was being opposed by Muslims all over the world. The Ottoman Empire was disbanded after being defeated in the First World War, causing Muslims to worry about the safety of their religion and religious sites. In India, the Khilafat was being led by the 'All India Muslim Conference'. Gradually Gandhi became its chief spokesperson. He returned the honor and medal given by the British to express solidarity with the Indian Muslims. After this, Gandhi became not only Congress but also the only leader of the country whose influence was on the people of different communities.
non cooperation movement
Gandhiji believed that the British rule in India was possible only with the cooperation of Indians and if we all together cooperate on everything against the British, freedom is possible. Gandhi's growing popularity made him the greatest leader of the Congress and he was now in a position to use weapons like non-cooperation, non-violence and peaceful retaliation against the British. Meanwhile, the Jallianwala massacre caused great shock to the country, causing a flame of anger and violence in the public.
Gandhiji called for the Swadeshi policy which was to boycott foreign goods, especially English goods. He said that all Indians should wear handmade khadi by our own people rather than the clothes made by the British. He asked men and women to spin yarn daily. Apart from this, Mahatma Gandhi also requested to boycott the educational institutions and courts of Britain, quit government jobs and return the honors and honors from the English government.
The non-cooperation movement was getting immense success, which increased the enthusiasm and participation among all sections of the society, but in February 1922, it ended with the Chauri-Chaura scandal. After this violent incident Gandhiji withdrew the non-cooperation movement. He was arrested and tried for treason in which he was sentenced to six years imprisonment. He was released by the government in February 1924 due to poor health.
Swaraj and Salt Satyagraha
Gandhi was released in February 1924 after his arrest during the Non-Cooperation Movement and remained away from active politics till 1928. During this time he continued to reduce the estrangement between the Swaraj Party and the Congress and in addition fought against untouchability, alcoholism, ignorance and poverty.
At the same time, the British Government created a new Statutory Reform Commission for India under the leadership of Sir John Simon, but none of its members were Indians, due to which Indian political parties boycotted it. After this, in the Calcutta session of December 1928, Gandhiji asked the British government to give power to the Indian Empire and to do so, be prepared to face the non-cooperation movement for the independence of the country. The Indian flag was hoisted in Lahore on 31 December 1929 after the British received no response and the Congress celebrated 26 January 1930 as Indian Independence Day. After this, Gandhiji launched the Salt Satyagraha in protest against the government's imposition of tax on salt, under which he traveled about 388 km from Ahmedabad to Dandi, Gujarat from 12 March to 6 April. The purpose of this trip was to generate salt by itself. Thousands of Indians participated in this journey and were successful in distracting the English government. During this time, the government arrested more than 60 thousand people and sent them to jail.
After this, the government, represented by Lord Irwin, decided to consult Gandhiji as a result of which the Gandhi-Irwin Pact was signed in March 1931. Under the Gandhi-Irwin Pact, the British government agreed to release all political prisoners. As a result of this agreement, Gandhi attended the Round Table Conference held in London as the sole representative of the Congress but this conference was extremely disappointing for the Congress and other nationalists. After this, Gandhi was arrested again and the government tried to crush the nationalist movement.
Gandhi resigned from Congress membership in 1934. Instead of political activities, he shifted his focus to building the nation 'from the lowest level' through 'constructive programs'. He started the work of educating rural India, continuing the movement against untouchability, promoting spinning, weaving and other cottage industries and creating an education system suited to the needs of the people.
Harijan movement
As a result of the efforts of Dalit leader BR Ambedkar, the British government approved a separate election for untouchables under a new constitution. Gandhiji, who was in Yerwada jail, fasted for six days in September 1932 in protest against this and forced the government to adopt a uniform system (Poona Pact). This was the beginning of a campaign by Gandhi to improve the lives of the untouchables. On 8 May 1933, Gandhiji undertook a 21-day fast for self-purification and started a one-year campaign to further the Harijan movement. Dalit leaders like Ambedkar were not pleased with this movement and condemned Gandhi ji to use the word Harijan for Dalits.
World War II and 'Quit India Movement'
At the beginning of the Second World War, Gandhiji was in favor of giving 'non-violent moral support' to the British, but many Congress leaders were unhappy that the government had thrown the country into war without consulting the representatives of the people. Gandhi declared that India was being denied independence on the one hand, and on the other, India was being included in the war to win the democratic powers. As the war progressed Gandhiji and Congress intensified the demand for 'Quit India' movement.
'Quit India' became the most powerful movement in the struggle for freedom movement which led to widespread violence and arrest. Thousands of freedom fighters were either killed or injured in this struggle and thousands were arrested. Gandhiji had made it clear that he would not support the British war effort until India was given immediate independence. He also said that this movement will not stop despite personal violence. He believed that the government chaos prevailing in the country is more dangerous than the real chaos. Gandhiji asked all Congressmen and Indians to maintain discipline with non-violence, do or die (do or die).
As everyone had anticipated, the British Government arrested Gandhiji and all the members of the Congress Working Committee on 9 August 1942 in Mumbai and Gandhiji was taken to Aga Khan Mahal in Pune where he was held captive for two years. Meanwhile, his wife Kasturba Gandhi died after 22 February 1944 and after some time Gandhiji also suffered from malaria. The British could not release him in jail in this condition, so he was released on 6 May 1944 for necessary treatment. Despite the partial success, the Quit India movement united India and by the end of World War II, the British government had given a clear indication that power would soon be handed over to the Indians. Gandhiji ended the Quit India movement and the government released about 1 lakh political prisoners.
Partition and independence of the country
As stated earlier, by the end of the Second World War, the British Government had indicated to liberate the country. Along with the Indian independence movement, the demand for a 'separate Muslim majority country' (Pakistan) under the leadership of Jinnah also intensified and in the 40s these forces made the demand for a separate nation 'Pakistan' in reality Had changed. Gandhiji did not want the partition of the country because it was completely different from his doctrine of religious unity but it did not happen and the British divided the country into two pieces - India and Pakistan.
Assassination of Gandhiji
On 30 January 1948, Father of the Nation Mahatma Gandhi was assassinated in the Birla House in Delhi at 5:17 pm. Gandhiji was going to address a prayer meeting when his killer Nathuram Godse fired 3 bullets into his chest. It is believed that 'Hey Ram' was the last word from his mouth. Nathuram Godse and his accomplices were prosecuted and sentenced to death in 1949.
IQBAL ALAM SIR


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